Basis marketing automation in ActiveCampaign

In onze eerdere blog “Van Lead naar Klant” vertelden we je al even kort waarom een marketing automation systeem zo belangrijk is. Hoe je marketing automation in ActiveCampaign kunt gebruiken komen we later in dit artikel op terug. Om marketing automation effectief in te kunnen zetten is het belangrijk dat je het gedrag van je leads volgt en daarop anticipeert. Dit volgen wordt gedaan met een zogenaamde tracking-script (op de website), tracking-pixels (de bekende facebook-pixel) en link-tracking (in de e-mails die je gaat versturen). Dit script zorgt ervoor dat je een bezoeker van jouw website kunt koppelen aan een contactpersoon op je e-maillijst.

Met een goed ingericht systeem kun je jouw leads, prospects en volgers opwarmen met een gepersonaliseerde en bruikbare boodschap (content) met het doel: Word mijn klant!
Onmisbaar dus in je marketingstrategie want je weet als geen ander dat je leads, prospects en volgers je potentiële klanten zijn. Je wilt hiermee aan de slag! Maar wat is het nou precies?

Het doel van marketing automation

Het doel van marketing automation is het automatisch, correct (qua moment en inhoud) communiceren met de juiste doelgroep. Met de juiste boodschap op het juiste moment zorg je ervoor dat je jouw leads, gedurende de reis die ze maken (customer journey), aan je kunt binden omdat je inspeelt op waar ze naar opzoek zijn. Elke stap die ze maken wordt vastgelegd. Aan de hand van bepaalde scores (lead scoring) wordt gekeken hoe “warm” deze lead is, en welke acties er nodig zijn om deze lead om te kunnen zetten in een klant.

Door een marketing automation systeem te gebruiken, kun je goed bijhouden welke lead ‘warm’ genoeg is, in welke fase de lead zich bevindt, en hoeveel interesse er is. Nu je dit weet, kun je op de juiste manier inspelen op deze lead, en op de juiste momenten, door een automatische serie (welkomst-) e-mails in te stellen, toeslaan. De kans dat deze lead een klant wordt, is nu aanzienlijk vergroot.

Iemand een worst voorhouden!

Dit spreekwoord kennen we allemaal: “Iemand een voordeel in het vooruitzicht stellen, teneinde hem te bewegen ergens mee akkoord te gaan.” Hier draait het om. Je benadrukt een probleem en je presenteert een oplossing en dus de voordelen van jouw product of dienst. Het gaat allemaal om interesse, overtuigen en mensen bewegen iets te doen.

Call to Action op je pagina
Zet je prospect in beweging

Klinkt best simpel, maar hoe doe je dat dan?

Laten we eens bij de laatste beginnen: je wilt mensen bewegen om iets te doen, oproepen tot actie (call-to-action). Een call-to-action is een essentieel ingrediënt van je boodschap. Het motiveert iemand om een bepaalde actie te nemen. Of dat nou via een mailtje, een webpagina/landingspagina, of een bericht op social media is, het gaat erom dat je de interesse wekt. Een goed voorbeeld hiervan is wat een van onze supermarkten doet. Deze houdt aan de hand van gegevens (denk aan je e-mailadres) die ze al eens eerder van je hebben ontvangen jouw koopgedrag bij. En dan komt ie! Dé gepersonaliseerde e-mail met datzelfde product maar dan nu aangeboden met een persoonlijke korting, óf een goed alternatief van dat product waarin je gevraagd wordt dit alternatieve product ook eens te proberen!

Bij marketing automation gaat het om het hetzelfde principe, het systeem houdt voor je bij waar de interesses van de mensen liggen. Iemand geeft bijvoorbeeld een reactie op een bericht. Of schrijft zich in voor een nieuwsbrief, vult een (opt-in*) formulier in, bekijkt een andere pagina of leest verder. Als gevolg van de genomen actie, zal het systeem automatisch, door aangemaakte workflows, bepalen wat bijvoorbeeld bij welke actie de volgende e-mail (e-mailmarketing) zal zijn.

De boodschap kan per actie verschillend zijn

Misschien denk je nu: “maar in dit voorbeeld is iemand al klant van deze supermarkt”. Dat klopt! Marketing automation is ook een middel om bestaande klanten te attenderen op andere en nieuwe producten, om ze om te zetten in loyale klanten en ze als klant te behouden.
De boodschap kan dus per actie verschillend zijn. Ook kan het moment waarop de boodschap wordt verstuurd per actie verschillen. Andere acties vragen weer om een herhaling van het versturen van de boodschap. Je doet er goed aan om per actie de inhoud van de boodschap, het juiste moment van versturen, en de frequentie vast te stellen.

In niet alle gevallen is het aan te raden om het systeem direct na een actie aan het werk te zetten. Enige tijd ertussenin veel doeltreffender zijn. Allemaal verschillende ´smaken´ waarbij het systeem, zodra jij het de verschillende ´recepten´ hebt ingevoerd, voor jou aan het werk gaat!

Marketing automation in ActiveCampaign

ActiveCampaign is het systeem dat wijzelf gebruiken. We zijn officieel partner, en daar zijn we trots op! Dat we dit systeem daarom ook gebruiken voor onze klanten die graag willen dat wij de marketing automation, en/of de gehele online marketing, voor ze uit handen nemen, zal je daarom ook niet verbazen.
Je hebt het al een paar keer gelezen, bij marketing automation draait het om de juiste boodschap op het juiste moment met betrekking tot de customer journey. Hieronder een kleine greep uit een aantal toepassingen van marketing automation in ActiveCampaign.

Marketing automatisering met ActiveCampaign
Marketing Automatisering

Tags, contactlijsten en segmentatie

Tags en contactlijsten werken heel sterk samen. Zo maak je een paar algemene lijsten aan. Denk aan, alle contacten, nieuwsbrief en downloads. En vervolgens verdeel je contacten in deze lijsten verder met tags.

Tags zijn labels die je kunt hangen aan contacten om ze te groeperen (ook wel segmenteren genoemd). Door lijsten in combinatie met tags te gebruiken, kun je zeer doelgerichte segmenten maken. Zodat je effectief met de juiste contacten kunt communiceren. Het wordt eenvoudiger om gericht te zoeken naar contactpersonen met vergelijkbare eigenschappen. Je komt zo dichterbij de behoeften en interesses van een contactpersoon. Hiermee is het mogelijk geworden om zeer gericht berichten te sturen: het juiste bericht, naar de juiste persoon op het juiste moment. De verleiding is groot om zoveel mogelijk tags aan te maken. Niet doen! Je raakt het overzicht kwijt. Tags zijn juist bedoeld om overzicht te krijgen waardoor je georganiseerd te werk kunt gaan!

Binnenkort gaan we nóg verder de diepte in over dit onderwerp. Smaakt het nu al naar meer? Wil je aan de slag met marketing automation in ActiveCampaign? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

(*) Let op: verstuur niet zomaar (commerciële) e-mails naar willekeurige e-mailadressen. Hier heb je toestemming voor nodig. Zorg ervoor dat je de regels kent!