De psychologie van kleuren die je conversie verhogen

Hè? Lees ik dat goed? Ik hoor het je denken. Enne, ja, je leest het goed. Het juiste kleurgebruik op je website kan je conversie verhogen. Daar tegenover staat dan natuurlijk dat als je dit niet goed aan vliegt, het je conversie totaal kan verknallen. Onderschat de kracht van kleur niet. Je kunt er je doelgroep nóg gerichter mee aanspreken. Door de juiste kleuren te gebruiken, kun je bepaalde emoties en reacties bij je bezoekers oproepen. Kleuren hebben nou eenmaal een psychologisch effect op ons denken, doen en voelen. Kleuren die je conversie verhogen, daar gaan we het in dit artikel over hebben.

Psychologisch effect van kleuren

Onbewust doen kleuren iets met je. Het zien van kleuren doet iets met je gevoel en emoties. Ze hebben invloed op de beslissingen die je neemt. Kleuren hebben een groot, psychologisch effect op je bezoekers, en dus daarom ook op je conversie. Sta dus stil bij de vraag hoe je je bezoekers gaat verleiden met kleur. 

Kleuren die je conversie verhogen

Kleuren hebben een betekenis

Over de betekenis van kleuren is veel geschreven. Los van wat ze betekenen spelen bijvoorbeeld cultuur, religie, geslacht en persoonlijke situatie een grote rol bij waarmee we kleuren associëren, zowel positief als negatief. Ook de associaties moet je meenemen in het bepalen van het kleurgebruik op je website. Een aantal voorbeelden:

Blauw

De meest gebruikte kleur op websites. Best logisch ook, want deze kleur staat symbool voor serieusheid, vertrouwen, loyaliteit, vriendelijkheid en wijsheid.

Rood

Rood staat symbool voor kracht, vastberadenheid, passie en liefde. Maar ook voor gevaar, macht en agressie.

Groen

De kleur van harmonie, gezondheid, natuur, groei en veiligheid.

Geel

Van de kleur geel worden mensen over het algemeen vrolijk. De associatie die mensen met deze kleur hebben is vrolijkheid, warmte, energie en geluk.

Oranje

Het gevoel van warmte en zon, dat roept oranje op. Oranje staat dan ook symbool voor bijvoorbeeld vreugde, enthousiasme, en optimisme.

Paars

Paars staat voor macht, luxe en rijkdom en wordt onder andere geassocieerd met onafhankelijkheid, wijsheid en creativiteit.

Zwart

De kleur van stijl en status, chique, waardigheid en elegantie maar ook saai, dood en rebels. Voorzichtigheid geboden! Gebruik hier niet te veel van want dat kan een erg dominante werking hebben op de website.

Wit

Wit wordt gezien als een nieuw begin. De kleur van perfectie, kalmte, goedheid, licht en helderheid.

Natuurlijk zijn er nog veel meer kleuren, er zit er nog veel tussen de voorbeelden in. Het is de kunst van het kennen van de betekenissen van kleur zodat je kleuren leert kennen en zo beter in staat bent ze te gebruiken.

Laat kleuren op je website aansluiten bij jouw doelgroep

We willen allemaal het maximale uit onze website halen. Zo weten we dat het publiceren van goede content, een goede performance, Google je vriend is en de taal van je doelgroep spreken, een paar voorbeelden zijn die hiervoor een must zijn. Kleur is ook een must om dit doel te kunnen bereiken. Kleuren die je op je website gebruikt, moeten aansluiten bij je doelgroep. Je wilt dat je doelgroep zich op jouw website prettig voelt, dat ze op je website blijven en uiteindelijk overgaan tot de aanschaf van jouw product of dienst.

Eén ding is zeker, dat ga je niet bereiken door een schreeuwerige website die vol staat met verschillende, fluoriserende kleuren als je bijvoorbeeld coaching diensten aanbiedt. Bezoekers raken afgeleid en verward en kunnen hierdoor totaal missen wat jij juist wilt overbrengen en bereiken. Besteed je niet voldoende aandacht aan het juiste kleurgebruik op je website, dan sla je plank volledig mis. Je bezoekers haken af. Belangrijk is om te weten wat de kleuren die je gebruikt, of wilt gaan gebruiken, uitstralen. Als je dit weet en toepast, dan ben je in staat om de juiste (emotionele) reacties bij jouw doelgroep op te roepen en te sturen op gedrag.

Slim met kleuren. Hoe dan? 

De kleuren die je op je website gebruikt stem je natuurlijk af op je huisstijl. Maar welke kleuren gebruik je nou precies waar? Welke kleuren gebruik je voor je achtergronden, je teksten, je titels, je headers, je foto’s, je buttons en ga zo maar door. Natuurlijk ben je geneigd om de kleuren op je website op basis van jouw persoonlijke voorkeur uit te kiezen, niets is menselijker dan dat. Maar dit is niet altijd de beste keuze voor je bedrijf. Als je wilt dat bezoekers zich op jouw website prettig en begrepen voelen en je ook wilt dat dat positief gaat bijdragen aan jouw conversie, dan zul je kleuren moeten gaan gebruiken waarbij jouw doelgroep zich goed voelt en die passen bij het product of de dienst die je verkoopt.

Slim met kleuren die je conversie verhogen

Verstandig is om eerst te weten te komen wat de verschillende kleuren betekenen, wat doen ze met mensen, met jouw doelgroep wat past bij jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld, daar zijn ze weer, overheerlijke Bossche Bollen en heb je een website/webshop die overheersend in jouw lievelingskleur knalroze is qua achtergrond, buttons etc., dan is de kans zeer waarschijnlijk dat er geen associatie plaats gaat vinden met Bossche Bollen maar met andere, overigens ook heerlijke, gebakjes. Grote kans dat je doelgroep hier de look en feel van jouw website/webshop mist en het ook niet zo goed begrijpt. Zal iedere bezoeker dan naar een andere aanbieder van die Bollen gaan? Waarschijnlijk niet, maar een deel wel. Misschien breng je een deel zelfs op een ander idee en gaan ze op zoek naar die roze gebakjes. Zonde, want die had jij ook als klant kunnen binnenhalen!

Probeer het kleurenschema helder en simpel te houden. Dit voorkomt dat je bezoekers afgeleid raken.

  • Kies een accentkleur die overeenkomt met jouw huisstijl.
  • Voeg bij voorkeur niet meer dan drie kleurtonen toe die passen bij de accentkleur.
  • Gebruik daar waar je aandacht wilt trekken afwijkende primaire en secondaire kleuren. Denk dan bijvoorbeeld aan een button, of de footer.
  • Foto’s. Ook die horen in deze rij thuis. Gebruik foto’s die qua kleur passen bij de kleuren die je op je website gebruikt.

Eigenlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld. Door een paar simpele regels toe te passen kan kleur aan het doel van jouw website bijdragen.

Wij kunnen je hier heel goed bij helpen. Of je nou even wilt sparren, of het aan ons wilt uitbesteden, wij zitten voor je klaar.