Verleid je doelgroep met tekst. Hoe je dat doet?

Geschatte leestijd: 6 minuten

Verleid je doelgroep met tekst

Daten met je doelgroep, dat is wat je wilt. Je wilt dat ze je leuk vinden, dat ze denken “die begrijpt mij”, dat ze je vertrouwen, je graag bezoeken, een relatie met je willen opbouwen en dat ze uiteindelijk overgaan tot het doen van een aankoop … dat het een blijvertje wordt! Om dit te kunnen bereiken, moet je eerst je doelgroep weten te bereiken. Dat doe je op verschillende manieren. Eentje die zeker in dit rijtje thuishoort: Verleid je doelgroep met tekst. Hoe je dat doet leg ik je in dit artikel uit.

Aandacht trekken

Dat je je doelgroep goed moet kennen voor een goede conversie, is een feit. De look and feel (die je onder andere met kleuren en afbeeldingen weet te bereiken) van bijvoorbeeld je website, webshop, blogs en uitingen op social media heeft hierin een cruciale rol. Je kleuren en afbeeldingen kunnen perfect passen bij je doelgroep, maar als je bijbehorende tekst oersaai is om te lezen, of anders gezegd, totaal de aandacht van je doelgroep niet trekt, dan is de kans zeer groot dat ze afhaken. Geen date dus!

Als je weet voor wie je schrijft, kun je je manier van schrijven op hen aanpassen. Met tekst kun je de aandacht van je doelgroep trekken. Dat geldt zowel voor tekst op je website en webshop, als de teksten die je schrijft voor je blogs en posts op social media en andere platformen.

Je doelgroep moet denken “Ja, die begrijpt mij. Dit zoek ik!”

Waar let je op om je doelgroep te verleiden met tekst?

  • Val gelijk met de deur in huis! Je titel of eerste zin moet gelijk vertellen waar je tekst over gaat. Hier moet je je belangrijkst punt maken.
  • Daarna kom je met de punten waarmee je je doelgroep overtuigt. Dus … relevantie bovenaan!
  • Maak je verhaal niet onnodig lang. Laat je lezers niet afdwalen door de hoeveelheid tekst. Je hebt best wat te vertellen, maar dat hoeft via een hele lange aanloop of omweg.
  • Houd twijfelwoorden (misschien wil je, wellicht denk je, mogelijk kunnen we, we proberen zo goed als mogelijk etc. etc.) op grote afstand. Je boodschap raakt ondergesneeuwd door de onbedoelde twijfel die je hiermee afgeeft.
  • Zorg ervoor dat je teksten goed vindbaar zijn. Denk aan je SEO!
  • Pas een manier van schrijven toe die jouw doelgroep prettig vindt. Dat geldt voor de manier waarop je schrijft en wát je schrijft. Vakjargon gebruik je bijvoorbeeld alleen als je doelgroep deze begrijpt, dat geldt ook voor afkortingen. Twijfel je of weet je zeker dat jouw doelgroep de termen of afkortingen niet begrijpt? Leg ze dan eerst uit. Geef je doelgroep het gevoel dat je tegen ze praat!
  • Zorg voor vertrouwen, denk aan garantie- en retourbeleid, algemene voorwaarden en privacy beleid, en herkenbaarheid.

Denk aan de “looks”

Laat niet alleen de inhoud van je tekst goed zijn, maar maak het geheel ook visueel aantrekkelijk. Het is altijd leuker om ergens naar te kijken als het er aantrekkelijk uitziet, we onthouden het ook beter. Ook hier stel je jezelf de vraag: “waar wordt mijn doelgroep blij van?” Zorg voor een aantrekkelijke en overzichtelijke pagina die past bij jouw doelgroep.

  • Zorg voor een aantrekkelijke opbouw van je pagina door goede afbeeldingen te gebruiken. Prop de pagina niet vol met foto’s, plaatjes en grafieken, maar zorg ervoor dat de afbeelding een aanvulling is op je tekst.
  • Kies voor het juiste lettertype. Een goed lettertype is niet alleen goed voor de leesbaarheid, maar het is ook bepalend voor de sfeer van je tekst.
  • Lange stukken tekst lezen kan erg vermoeiend zijn. Daarnaast zoeken je lezers zich suf als ze nog eens iets willen teruglezen. Schrijf daarom korte alinea’s en zorg voor wit tussen de alinea’s. Dat breekt de tekst, geeft rust en overzicht.
  • Gebruik koppen en tussenkoppen. Net als het vorige punt geeft dit overzicht en rust. Maar je geeft de lezer ook de mogelijkheid om het stukje (voor nu) even over te slaan en door te scrollen omdat je lezer hierdoor ziet welke informatie daar te vinden is.
  • Lijstjes, over het algemeen houden lezers van lijstjes. Samen met opsommingen geven deze niet alleen overzicht op de pagina maar de lezer ziet ook snel welke boodschap je wilt overbrengen.
  • Zet bepaalde stukken tekst in het vet, onderlijnd of schrijf ze cursief. Je trekt hiermee de aandacht van de lezer.

Werk je graag met een stappenplan?

Om je doelgroep te kunnen verleiden met tekst kun je werken met een stappenplan. Het geeft je houvast bij het schrijven van je tekst. De AIDA-methode is daar heel goed voor geschikt. Dit model is ontworpen om de aandacht van personen te trekken en ze door je content te begeleiden tot het moment waarop ze actie ondernemen. Door je tekst volgens deze methode op te bouwen, neem je je lezer (potentiële klant) aan de hand mee richting de bestel-knop.

AIDA model

Aandacht

Je begint met het trekken van de aandacht van je lezers. Dit bereik je als een tekst begint met een pakkende kop, daar een goede afbeelding aan toevoegt, je een goed, prettig leesbaar lettertype en de juiste kleuren gebruikt.

Interesse

Nu je de aandacht hebt, moet je hem vasthouden! De interesse moet opgebouwd worden. Laat zien hoe goed je het probleem van de lezer begrijpt. Waar worstelt de lezer mee, hoe voelt de lezer zich daardoor. Wat gaat er gebeuren al de lezer daar niets mee doet, én wat jouw oplossing is. De lezer herkent zich in jouw verhaal, voelt zich begrepen, opgelucht, en zal denken “Ja!, Bij jou moet ik zijn!”

Drang

De bezoeker zal overtuigd raken van de toegevoegde waarde van het product of de dienst die jij aanbiedt doordat jij hem ervan weet te overtuigen dat jouw oplossing de oplossing is! De lezer moet het gevoel krijgen van “dát moet ik hebben!” 

Actie

Hebbes! Je hebt alle mogelijke hindernissen om klant te worden weg kunnen nemen. Je hebt de lezer kunnen verleiden om in te gaan op jouw aanbod. Jouw potentiële klant wil jouw klant worden! Erg belangrijk om er nu voor te zorgen dat de klant zich niet suf hoeft te zoeken naar hoe en waar hij je product of dienst kan afnemen. Maak het koopproces zo overzichtelijk en makkelijk mogelijk door een goede call-to-action (bijvoorbeeld een bestelknop) op je verkooppagina die hem met gemak doorstuurt naar de betaalpagina.

Enne, vergeet dat mailtje niet waarin je je klant daarna bedankt voor zijn bestelling!