Mijn ideale klant
Mijn ideale klant! Wie is dat en waar vind ik die?
Zonder klanten geen business. Zo simpel is het! Maar wie zijn jouw ideale klanten, en waar vind je ze? Of je nou gaat beginnen met een onderneming of je timmert al wat langer aan de weg. De zoektocht naar de ideale klant blijft. Ben je een starter, dan zul je een klantenbestand moeten gaan opbouwen. Ben je al wat langer bezig, dan wil je waarschijnlijk je klantenbestand uitbreiden. Dat is vaak een behoorlijke uitdaging.
Je weet waar je voor staat. Je hebt een schitterend product en/of dienst waar veel mensen blij van gaan worden. Maar je moet ze daarvoor wel weten te bereiken. Klanten moeten jóu weten te vinden, maar jíj moet ze ook weten te vinden. Jij bepaalt wie voor jou de ideale klant is. Maar hoe doe je dat? En hoe bereik je ze dan?
In deze blog nemen we je mee in dit ongoing proces. We laten je zien hoe je helder krijgt wie voor jou de ideale klant is, waar je ze kunt vinden en hoe je ze uiteindelijk gaat bereiken om ze uiteindelijk aan je te binden. Want zeg nou eerlijk, als je hem hebt gevonden, wil je hem ook niet meer kwijt, toch?
Wie is voor jou de ideale klant
Allereerst zul je voor jezelf moeten vaststellen wie voor jou de ideale klant is. Dan kun je je namelijk focussen op een specifieke doelgroep in plaats van op een hele grote groep waarvan je niet weet of ze überhaupt interessant voor je kunnen zijn, of jij juist voor hen. De kans is namelijk groot dat als je deze stap overslaat, je niet veel klanten aan zult gaan trekken. Richt je daarom op een groep waar jij iets mee hebt, en die iets met jou hebben. Die zich aangesproken voelen wanneer ze zien dat jouw website voor hen is ingericht en jouw product of dienst precies is wat de klant nodig heeft. Je bereikt hiermee sneller resultaat waar je zelf dan weer blij van wordt en veel energie van krijgt!
Stel jezelf de vraag met wie je wél en níet wilt werken.
Als ik naar onszelf kijk dan is onze ideale klant bijvoorbeeld iemand die positief is. Oké, hij mag in het begin, als hij met zijn probleem bij ons komt best even wat negatief, of laat ik het bezorgd noemen, zijn. Maar als we samen het avontuur aangaan, en hem bekend is hoe wij zijn probleem gaan oplossen, dan schouders eronder en in de positieve flow! Wij gaan iets moois maken, en de klant krijgt iets moois!
Over schouders eronder gesproken, commitment en betrokkenheid, ook twee hele belangrijke! Wij doen dan wel het meeste werk, maar uiteindelijk doen we het samen! Niet alleen wíj gaan hard voor de klant aan het werk, maar in sommige gevallen (afhankelijk van de dienst die wij gaan leveren) moet onze klant input aanleveren. In deze gevallen werken wij graag samen met een klant die doet wat er van hem wordt gevraagd en zich houdt aan de afspraken die wij gezamenlijk hebben gemaakt. Haalt hij een afgesproken deadline niet? Dan verwachten wij dat hij ons dat tijdig laat weten. Dat brengt mij op de volgende eigenschappen op ons wensenlijstje: Staan open voor advies, zijn leergierig en implementeren hetgeen wij hun leren, hebben een gezonde doses zelfreflectie.
Wij werken met fijne klanten wat ons werk erg leuk maakt. Wij krijgen van deze mensen energie, en die geven wij maar wat graag terug.
Jouw ideale klant geeft je energie
Zo werken wij liever niet met mensen die negatief zijn. Die slurpen energie, en daar worden wij niet blij van. En de volgende herken je vast ook wel: mensen die van alles willen maar nooit de tijd nemen om te laten zien dat ze betrokken zijn bij het proces. Laat staan dat ze (tijdig) informatie aanleveren die jíj juist nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Kortom: mensen die nooit tijd hebben.
Het gevolg is dat we soms aanvragen aan ons neus voorbij moet laten gaan, en we dan hier en daar wat omzet gaat missen. Maar van energie-slurpers worden wij ook niet bepaald sneller. Dus die omzet halen we terug door hierin juist níet te investeren.
Maak je wensenlijst met betrekking tot jouw ideale klant specifiek. Zo wordt het alleen maar makkelijker om hun aandacht te krijgen met je content!
Andere kenmerken
Nu je voor jezelf hebt vastgesteld met welke mensen je wel en niet wilt werken, kun je verder met het vaststellen van de andere kenmerken. Door deze stap te zetten creëer je voor jezelf overzicht en een goed beeld van jouw ideale klant. Hoe je dit het makkelijkst doet, is door jouw ideale klant tot leven te brengen. Oftewel je gaat een persona ontwikkelen. Door een persona te gaan omschrijven krijg je een uitgebreide kennis van jouw doelgroep. Je kijkt als het ware vanuit de ogen van de klant naar jouw producten en/of diensten. Een persona is een fictieve persoon die jouw website bezoekt met het doel een product en/of dienst bij jou te af te nemen (converterende klant). Hoe concreter je bent met de kenmerken die bij jouw persona horen, hoe makkelijker jij je producten en/of diensten kunt verkopen en dus veel gerichter je marketing kunt gaan inzetten.
Stel: Je verkoopt krabpalen voor katten. In dit geval heb je te maken met twee soorten persona’s (katten zijn net mensen). De buyer persona, de koper van de krabpaal (het baasje), en de user persona, de kat als gebruiker. Dus kruip ook eens in de huid van de kat om (ook) een user persona te maken. Je wilt toch weten hoe jouw krabpalen de katten gaan blij maken? Een blije kat maakt immers een blij baasje!
Nu je een goed beeld hebt van je doelgroep, is de volgende stap om een persona van deze doelgroep te maken.
Hoe je dat doet? Door de volgende vragen te beantwoorden.
- Demografische kenmerken: Geslacht en leeftijd, opleidingsniveau, functie, regio, bedrijfsomvang en sector;
- Levensstijl: De levensstijl van jouw persona stel je vast door hobby’s, interesses en normen en waarden te omschrijven. Denk hierbij aan de klant die jij probeert te bereiken. Dit helpt je ook om je markt te bepalen. Als je dus krabpalen voor katten verkoopt, dan is jouw ideale klant waarschijnlijk niet iemand die een grote vogelkooi vol met zebravinkjes heeft en daar elk uur van zijn vrije tijd aan besteedt;
- Bereikbaarheid: Waar bevindt jouw persona zich zowel on- als offline. Waar wordt informatie vandaan gehaald. Denk aan locatie, maar ook waar ze online te vinden zijn zoals op welke social media platformen, online groepen, netwerk groepen etc.. Op welke manier communiceert jouw persona het liefst (in persoon, per mail of telefonisch). Het is belangrijk om dit uit te zoeken want hier gaat jouw ideale klant op zoek naar jou, en hier ga jij op zoek naar jouw ideale klant;
- Waar zijn ze naar opzoek, welk probleem hebben ze: Het is belangrijk om te weten waar ze naar op zoek zijn, en welke probleem jij voor ze kunt oplossen. Welk doel hebben ze met de aanschaf van jouw producten en/of diensten. Hoe dichterbij je hierbij komt, hoe makkelijker jij je producten en/of diensten kunt verkopen en dus veel gerichter je marketing kunt gaan inzetten.
- Welke belemmeringen zijn er: Wat zijn de belemmeringen van jou persona om tot de aankoop van jouw producten en/of diensten over te gaan. Bijvoorbeeld: niet veel ruimte in huis beschikbaar voor een krabpaal, of veel geld betalen voor iets waarvan de persona nog niet weet of King Kat er wel blij mee is.
Nu is jouw persona bijna tot leven gebracht.
Bedenk hierna hoe jouw persona er uitziet, geef hem ook een naam en een gezicht. Hoe je hier invulling aan geeft is voor iedereen verschillend. De een gaat tekenen en hangt de tekening op, de ander heeft een goed beeld in zijn hoofd en weer een ander koppelt de persona één op een aan iemand die hij kent die volledig voldoet aan het profiel. Waar het om gaat is dat je jouw persona visueel maakt. Hoe vaker je jouw persona voor je ziet, hoe realistischer de ideale klant wordt en des te gerichter jij je ideale klant kunt benaderen via je marketing.
Spreek de taal van je klant
Leer hem kennen! Spreek de taal van je klant, snap de emoties en speel daar op in, kruip in de huid van jouw ideale klant. Communiceer met je persona alsof hij tegenover je zit, pas je tekst, je content en je beelden op je website op hem aan. Bedenk welke zoektermen jouw persona gebruikt. Dat zijn vaak hele andere dan die jezelf zou gebruiken. Gebruik deze zoektermen voor je SEO (search engine optimization). En wat als je meerdere doelgroepen hebt? Dan maak je meerdere persona’s aan met een bijbehorend plaatje, zodat je weet met wie je communiceert.
Een doelgroep bepalen en tot de ontdekking komen wie jouw ideale klant is, is belangrijk voor het succes van jouw bedrijf, en is het belangrijkste onderdeel om zo je marketingstrategie te ontwikkelen.
Pluk jij ook de vruchten van jouw persona(‘s)? We zijn benieuwd naar jouw verhaal!
Heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.
“Waar hij/hem/zijn staat wordt ook zij/haar bedoeld“.