Starten met een online trainingsprogramma

Starten met een online trainingsprogramma, het geeft je voldoening, energie en groei van je onderneming!

Hoe leuk is het om de kennis die jij hebt te delen met anderen! Waarom zou je het voor jezelf houden? Je helpt anderen verder met jouw kennis en tegelijkertijd helpen ze jou met de groei van je onderneming! Hoe? Start met een online training maken! We leggen je in deze blog graag uit hoe je dat doet, en wat het jou oplevert!

Om te beginnen: Wat is een online training?

Kortgezegd is het niet meer dan een manier om jouw kennis via digitale kanalen, zoals een website of online community, aan je, potentiele, klanten aan te bieden. Via een online training bied je jouw kennis en expertise aan in de vorm van bijvoorbeeld een video. Maar dit kan ook via een e-book, of via opdrachten. Je verpakt het als het ware en je plaatst het online op je website, bijvoorbeeld in een daarvoor speciaal gecreëerde leeromgeving, of op social media (bijvoorbeeld facebook-groep, Instagram). Ook kun je online trainingen per mail naar de deelnemers sturen.

Wat zijn de voordelen?

Zeker in de huidige tijd is de vraag naar online trainingen groot. Mensen werken online en zien elkaar fysiek minder. Online trainingen volgen is voor een steeds grotere groep bekend terrein. Los van de beperkingen waarmee we nu, in het corona-tijdperk, te maken hebben, is een algemeen voordeel dat mensen flexibeler zijn omdat ze online trainingen vanuit overal kunnen volgen. Bye bye reistijd!

Voor jou als ondernemer geldt dat ook! Je kunt online trainingen vanuit waar dan ook geven, en dus heb je ook de voordelen van geen reistijd en andere bijkomende kosten. Kennis kun je prima online overdragen!

Ander voordeel: het ontwikkelen van online trainingsprogramma’s kan een mooie aanvulling zijn op je huidige activiteiten en een belangrijke bron van je inkomsten gaan worden. Bovendien is het voor jouw organisatie een uitstekend, aanvullend, middel om nieuwe klanten aan te trekken zonder dat je hiervoor een grote marketing campagne hoeft te bedenken.

Eén keer ontwikkelen, lange tijd profijt

Voor het ontwikkelen van online trainingen heb je niet alleen de juiste middelen nodig, maar inhoudelijk moeten ze ook goed in elkaar zitten zodat ze ook verkopen. Het neerzetten van een goede online training kost dan natuurlijk ook tijd. De voorbereiding, het uitwerken, alle kennis die je wilt overbrengen bundelen en vervolgens het automatiseren van de online training is veel werk. Maar bedenk wel, je hoeft het maar één keer te doen en daar heb je langere tijd profijt van.

Gebruik een stappenplan

  • Zorg ervoor dat je je doelgroep in kaart hebt gebracht. In onze blog “De ideale klant” legden we al uit waarom het zo belangrijk is voor de verkoop van jouw producten en of diensten om deze voor jezelf vastgesteld te hebben. Dat is voor het verkopen van een online training niet anders. Dus: Ken je doelgroep. Alleen dan kun je met succes je online trainingen verkopen. Want kent je ze goed? Dan weet je ook waar ze mee worstelen en waarmee je ze kunt helpen. Dat wordt dan het onderwerp van één van jouw online trainingen die je gaat maken, want een online training ontwikkelen waar niemand op zit te wachten is een beetje zonde van je tijd!
  • Ga brainstormen en zet op papier hoe jouw cursus eruit gaat zien.
    • Waar is jouw doelgroep naar opzoek;
    • Wat is jouw oplossing in de vorm van een online cursus;
    • Bedenk een pakkende naam;
    • Bepaal de hoofdstukken of de modules en de daarbij behorende lessen die je wilt gaan geven;
    • Wat gaat de weggever worden die het (dringende) probleem van jouw doelgroep gaat oplossen (een e-book, een video, een checklist enzovoorts).
  • Om een weggever te kunnen downloaden heb je een landingspagina nodig. Je doelgroep moet dan eerst een e-mailadres achterlaten om vervolgens de weggever te kunnen downloaden. Als je deze landingspagina dan ook nog eens koppelt aan een autoresponder, zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign, dan kun je mensen die zich voor de weggever hebben aangemeld direct mailen;
  • De e-mailadressen die je nu ontvangt, voeg je toe aan je e-maillijst. Je zult nu namelijk een relatie met de doelgroep moeten gaan opbouwen. Het verkopen van je online training is nu nog een stap te vroeg. Eerst een relatie opbouwen en onderhouden! Deel waardevolle content, beantwoord vragen en ga met hen in gesprek. Social media is hier een ideaal middel voor. Je kunt nu gelijk aankondigen dat je met een online training gaat starten.
  • Als je alles qua automatisering voor de verkoop van je training op orde hebt, dus je landingspagina (salespagina), de betaalmogelijkheden, dan kun je nu je online training gaan verkopen. Deel de informatie over de online training met de doelgroep waar je contact mee hebt gehad. Geïnteresseerden kunnen zich nu gaan inschrijven, betalen en voilà, verkocht! Stuur ze na de betaling altijd automatisch een e-mail om ze te bedanken voor de aanmelding, de betaling te bevestigen en dat ze een factuur per aparte mail ontvangen. Om snelle aanmelders te krijgen, kun je bijvoorbeeld een korting geven op de eerste 5 aanmeldingen. Een andere trigger kan natuurlijk ook. Denk aan jouw persoonlijke begeleiding of geef iets weg. Een aanrader is ook om een deadline te geven aan de inschrijfdatum. Ook dit kan een trigger zijn om zich snel aan te melden.
  • Nu er geïnteresseerden zijn moet je snel aan de bak: je online training moet gemaakt worden! Zijn er geen geïnteresseerden, dan weet je dat het onderwerp dus niet interessant is en zul je een ander onderwerp of een andere invalshoek moeten gaan kiezen. Gelukkig had je de training nog niet gemaakt en heb je hiermee behoorlijk wat tijd bespaard!

Omdat je gelukkig wél geïnteresseerden hebt ga je de online training nu ontwikkelen en ga je de leeromgeving bouwen. Heb je je huidige website in WordPress gemaakt? Mooi! Want WordPress is ideaal om online cursussen mee te maken als dit combineert met bijvoorbeeld Maatos. Maar je kunt ook kiezen voor een eigen oplossing door WordPress te combineren met bijvoorbeeld een LMS (learning management system). Dit is een relatief goedkope oplossing, maar zeker niet de mooiste.

Naast WordPress in combinatie met een plugin, zijn er ook andere betaalbare, en hiermee professionelere, oplossingen. Eén daarvan is Huddle. Huddle heeft een complete e-learning omgeving waarin je jouw training en programma’s kunt inrichten. Daarnaast werkt Huddle met een complete community oplossing eventueel in combinatie met memberships. Wat ook erg interessant kan zijn is dat je Huddle kunt koppelen aan je eventueel reeds bestaande Webshop, je CRM-systeem en je e-mailmarketing. Bovendien kun je met behulp van Zapier Huddle nagenoeg koppelen aan iedere software-tool. Dus, zodra je een aanmelding voor je online training hebt via je Webshop of betaalpagina, kun je met Zapier volledig automatisch een gebruiker in Huddle aan laten maken, compleet met de juiste rechten voor toegang tot de training.

  • De (elektronische) omgeving bepaald? Dan kun je nu overgaan tot het vullen van de omgeving. Omdat je de hoofstukken of de modules en de daarbij behorende lessen al in de eerdere fase hebt vastgesteld, kun je deze alvast overnemen in je programma. Dan heb je een uitgangspunt vanuit waar je verder kunt met het uitwerken en creëren van het lesmateriaal. Kies je voor een video? Hup, met je snufferd op beeld. In sommige gevallen volstaat enkel en alleen een audio-opname (dan mag je van geluk spreken als je net als ik het op het rennen wilt zetten als er een camera op je gericht staat).
  • Zorg ervoor dat je deelnemers meer krijgen dan ze hadden verwacht. Ze komen graag bij je terug!
  • Klaar? Nee, je kunt nog niet achterover gaan leunen (of andere dingen gaan doen natuurlijk). Ook jij wilt leren. In dit geval van je eerste online training-sessie. Vraag de deelnemers om testimonials. Deze kun je dan natuurlijk weer mooi op je website plaatsen maar ook gebruiken in je verdere communicatie die je deelt over bijvoorbeeld deze training of over nieuwe trainingen. Vraag ze ook om feedback en gebruik deze om verder te blijven ontwikkelen, professionaliseren en verkopen en ga verder met de andere dingen die je leuk vindt en waar je goed in bent!

Zo zie je, je hoeft het maar één keer te doen!

Denk je nu: De ideeën heb ik wel, ik weet welke online training(en) ik wil gaan aanbieden, ik ken mijn doelgroep en waar ik ze mee kan helpen, maar om alles zelf te gaan automatiseren en de e-mailmarketing in gang te gaan zetten, daar word ik minder blij van. Neem dan contact op met ons. Wij kunnen dit voor je uit handen nemen. En ben je nog niet helemaal overtuigd dat je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht? Ook daar kunnen we samen eens naar kijken.

“Waar hij/hem/zijn staat wordt ook zij/haar bedoeld“.

[bws_google_captcha]