De ideale landingspagina op jouw website

Stel: Je hebt een schitterende website. Hij is niet alleen een lust voor het oog, duidelijk en volledig, maar ook goed vindbaar. Toch komt er niet veel reactie van bezoekers. Er wordt maar amper interesse getoond in jouw product of dienst en het achterlaten van gegevens door de bezoekers, wat ook weer leads oplevert, kan ook beter.

Zo te zien ben je goed op weg! Maar wat kun je dan nog meer doen om jouw bezoekers nieuwsgierig te maken naar jouw product of dienst, en bijvoorbeeld om ze hun gegevens achter te laten via jouw website?

Een belangrijk onderdeel van een website is de landingspagina. Hij doet wonderen voor je bezoekersaantallen en is hét middel om bezoekers tot actie te laten overgaan (call-to-action).
Hoe heb je deze pagina geschreven? Is deze inderdaad zodanig opgezet dat de bezoekers hier een fijne landing maken? Of denk je dat dat nóg comfortabeler kan?

In deze blog gaan we in op deze belangrijke speler binnen jouw website en nemen we je mee in:

  • Wat is een landingspagina;
  • Wat is het verschil tussen een landingspagina en een homepage;
  • Waarom is een goede landingspagina zo belangrijk;
  • Waar moet je allemaal op letten.

Wat is een landingspagina nou precies?

Zodra bezoekers een specifieke zoekopdracht in bijvoorbeeld Google intypen, of nadat ze op een online advertentie hebben geklikt, komen ze op een landingspagina terecht. Die landingspagina heeft één doel: van de bezoekers klanten maken (conversie)!

Nu denk je waarschijnlijk dat alle pagina’s op jouw website landingspagina’s zijn. In feite is dat ook zo, maar bij een landingspagina wordt er flink uitgepakt om een bezoeker die met een specifiek doel binnenkomt, ook per direct exact te laten vinden wat hij zoekt.
Een goed geschreven landingspagina vergroot jouw doel: je bezoekers over de streep trekken om te doen wat je wilt. Dat kan iets kopen zijn, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of zich aanmelden voor een cursus of event. Daarom wil je ook dat je bezoekers direct op jouw landingspagina uitkomen, en niet direct op je website. Want op deze manier bereik je veel sneller die zo zeer gewenste conversie.

Een belangrijk onderdeel van een website is de landingspagina
Zachte landing

Wat is het verschil tussen een landingspagina en een homepage?

Een landingspagina is dé pagina om direct conversies mee genereren. Deze pagina is gericht op, en afhankelijk van een doel. Een goed geschreven landingspagina kan leiden tot meer betrokkenheid en een betere interactie met bezoekers. Hij leidt je bezoekers, vaak via Google of een social mediacampagne, direct naar het uiteindelijke doel (product of dienst) waarnaar ze opzoek zijn.
Een website pagina, zoals jouw homepage, heeft als doel je bezoekers te informeren over jouw merken, producten en/of diensten. Website pagina’s bevatten daarom dan ook véél meer inhoud, tekst en links dan landingspagina’s die op hun beurt veel visuele inhoud, minder tekst en het liefst maar één of twee links bevatten.

Waarom is een goede landingspagina zo belangrijk?

Bezoekers zoeken naar iets specifieks. Niets is beter om ze daarom gelijk op de pagina terecht te laten komen die daarover gaat. Komen de bezoekers namelijk eerst op jouw homepage, dan moeten ze eerst nog even zoeken naar de informatie waarnaar ze opzoek zijn. Als ze dat niet snel vinden, dat ben je ze binnen een paar seconden alweer kwijt. Dat geldt ook voor de laadtijd van je pagina. Ze verlaten je website en proberen het bij de volgende. De kans dat ze dan weer bij jou terugkomen is zeer klein. Dat wil je natuurlijk niet!

Waar moet je allemaal op letten?

Zorg ervoor dat je een goede eerste indruk maakt. De bezoeker moet direct zien waar hij naar opzoek is. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat ze doen wat je wilt dat ze doen. Om wat voorbeelden te noemen:

  • Een duidelijk formulier als je wilt dat ze hun gegevens achterlaten, of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Een opvallende knop, als je wilt dat ze iets bij je gaan bestellen.
  • Verwijder alle overbodige zaken die zorgen voor “afleiding”. Geen menu, geen footer, geen links of buttons naar andere onderdelen tenzij het een duidelijk onderdeel van de call-to-action is (hou hierbij wel rekening dat je de bezoeker in zo min mogelijk stappen naar de call-to-action wilt laten gaan).
  • Vermeld in de footer je gegevens zoals je bedrijfsgegevens. Los van het feit dat dit betrouwbaarheid uitstraalt, kan het bijvoorbeeld bij adverteren op Facebook, waarbij je verwijst naar je landingspagina, een verschil maken.
  • Zorg er ook voor dat de landingspagina net zo gemakkelijk te gebruiken is op een klein scherm (tablet of telefoon) als ook op een desktop. Het logo, de titel de call-to-action moeten in één keer te zien zijn op het kleine scherm.

Allemaal voorbeelden van belangrijke ingrediënten die horen bij een landingspagina die goed in elkaar zit.

Maar er is nog meer! Zo is een hoge score op de zoekmachines erg belangrijk. Dat geldt niet alleen voor je landingspagina, maar natuurlijk ook voor je website. Maar als je álle informatie op je website kwijt wilt, is de kans groot dat de bezoeker zijn interesse verliest door een overkill aan informatie. Daarnaast gaat Google je minder interessant vinden omdat je niet met alle zoektermen bovenaan in Google komt omdat je je hierdoor niet voldoende kunt onderscheiden van de concurrenten die dezelfde zoektermen gebruiken. Google is gevoelig voor overzicht, relevantie en structuur.

Ook een heldere URL van de landingspagina is een must voor jouw SEO (Search Engine Optimization). Je wilt natuurlijk graag dat Google je goed kan vinden. Hoe dichterbij deze URL komt bij het onderwerp, hoe hoger je positie op Google! Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers jouw overheerlijke Bossche bollen gaan kopen? Zorg er dan voor dat de URL is opgebouwd uit die tekst: naam van jouw website.nl/bossche-bollen-kopen/. Niet meer, niet minder!

Voor iedere zoekterm, voor iedere actie en voor iedere advertentie waarop je gevonden wilt worden kun je een specifiek daarop gerichte landingspagina schrijven.
Hoe fijn is het om één pagina alleen voor dat éne product, of die éne dienst die je wilt verkopen, te hebben.
Dat je meerdere landingspagina’s hebt, is dan ook niet zo gek. We nemen er twee als voorbeeld: De Opt-in en de Sales landingspagina.

De Opt-in pagina

Een opt-in pagina (ook wel een squeeze page) gebruik je om e-mailadressen te verzamelen door bezoekers zich te laten aanmelden voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief of je mailinglijst en daarvoor hun naam en e-mailadres in laten te vullen. Naam en mailadres is al voldoende.
Hoe meer gegevens je van een bezoeker vraagt, hoe lager de conversie waarschijnlijk zal zijn.

Opt-in betekent het bewust kiezen van aanmelden of inschrijven voor iets. Een opt-in pagina is een landingspagina met het primaire doel om de namen en e-mailadressen van bezoekers te verzamelen. Een opt-in-pagina is idealiter afleidingsvrij en bevat dus geen menu, zijbalk, interne links, footer of andere vormen van afleiding.

Het aanbieden van een weggever (een gratis product) is een ideale manier om je mailinglijst uit te breiden.
Net als op een salespagina zul je ook je weggever moeten “verkopen” aan je bezoeker. Bezoekers vullen niet zomaar hun gegevens in. Je wilt er daarom op je opt-in-pagina voor zorgen dat je bezoekers niet hoeven te twijfelen over het invullen van het opt-in-formulier, omdat ze al overtuigd zijn van de waarde van je weggever. Maak ze hebberig!

Anders dan bij een salespagina is het aan te raden om de weggever en bijbehorende call-to-action boven de vouw te laten zien.
Boven de vouw (ook wel above the fold) is alles wat je website bezoeker direct op je bestemmingspagina of landingspagina ziet voordat hij naar beneden scrolt.
Zo ziet je bezoeker namelijk direct wat er te halen valt voordat hij hoeft te scrollen. Daarnaast wil je natuurlijk zorgen voor een pakkende headline en een aantal uitgelichte voordelen of unique selling points.
Zorg er vervolgens wel voor dat het laatste gedeelte van de pagina altijd een call-to-action bevat, zodat een bezoeker die aan het eind van je pagina komt niet meer hoeft te zoeken naar de downloadknop.

De Salespagina

Een salespagina is een landingspagina met één doel en dat doel is om je product of dienst te verkopen.
Voor een salespagina is het heel belangrijk dat alle mogelijke bezwaren van een bezoeker weggenomen worden, dat er voldoende social proof is en dat de voordelen van je product of dienst duidelijk zijn uitgediept.
Geef geen ruimte voor afleiding. Hoe meer keuze de bezoeker heeft, hoe kleiner de kans op een conversie. Dus geen hyperlinks en navigatiemogelijkheden, laat zoveel mogelijk menuknoppen, zijbalk, footer, social buttons en interne links weg.

Een aantal belangrijke basis-ingrediënten van een salespagina zijn:

  • Logo & Call-to-action
  • Header
  • Ervaring
  • Unique Selling Points
  • Achtergrond
  • Interruptie tekst
  • Benefits
  • Garantie
  • Social proof
  • Bonus / schaarste
  • Product
  • Garantie
  • FAQ
  • Call-to-action

Om een effectieve salespagina te maken kun je bijvoorbeeld de TIPS formule (Tempt, Influence, Persuade, Sell) of het AIDA model (Attention Interest Desire Action) gebruiken.

Last but not least … De bedankpagina

Sluit af met een bedankpagina. Dit geldt overigens niet alleen voor de salespagina. Op de bedankpagina laat je je bezoekers terechtkomen nadat ze een formulier hebben ingevuld, zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief of hebben een bestelling geplaatst. Misschien denk je nu: hoezo? Ik heb mij doel toch bereikt? Waarom zou ik dan nog investeren in een bedankpagina?
Ons antwoord hierop is heel simpel: het draait hier om binden, binden en nog eens binden!
De bedankpagina is vaak het eerste contactmoment met een potentiële klant. Zij hebben besloten dat ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en wat je hen te bieden hebt. Dit biedt hierdoor een uitstekend momentum!

Niet alleen bedank je ze voor hun actie, maar je kan de bedankpagina ook inzetten om bezoekers verder te begeleiden op je website of om een reactie te vragen. Ook kun je ze om iets extra’s vragen, het downloaden van een whitepaper of een registratie van een Webinar zijn hier twee voorbeelden van. De kans is groot dat ze dat ook gaan doen!

Wil je weten of je het inderdaad goed voor elkaar hebt? En vind je fijn als wij even met je meekijken? Of wil je dat jouw bezoekers nóg comfortabeler landen? En heb je daar wat hulp van ons bij nodig? Misschien wil je dat wij een landingspagina voor je gaan opzetten?
Laat het ons weten, dan gaan we er samen eens voor zitten!