De ideale webshop. Zo dus!

Dat steeds meer mensen online kopen is een feit. De Coronaperiode heeft daar zeker toe bijgedragen. Soms kon je niet anders. Persoonlijk was ik erg blij met deze online service van mijn vertrouwde aanbieders. Sommige aanbieders waren ook erg blij met mij, maar laten we daar verder niet op ingaan. De één had snel een webshop gemaakt, de ander had er al jaren een. Voor mij was de ideale webshop er eentje waar ik zonder me rot te hoeven zoeken, snel kon vinden wat ik nodig had, met een duidelijke productomschrijving én, niet minder belangrijk, goede foto’s van het product! Dat er ook sfeerimpressies, reviews en suggesties van vergelijkbare producten voorbij kwamen maakte mij nog méér tevreden over deze aanbieder. 

de ideale webshop

Dat er heel wat verschillen zijn in webshops is ook een feit. Dat merk je als bezoeker maar al te goed. Daarvoor hoef je geen verstand van de onderliggende techniek te hebben, dat zie je, dat voel je! Ik heb zelf heel wat verschillende soorten voorbij zien komen.

Mij viel bijvoorbeeld op, zoals ik ze ben gaan noemen, de “leuk-voor-erbij” webshop (geen ander doel dan het verkopen van bepaalde, soms zelfgemaakte, producten waarbij het ook goed is als er een tijdje niets wordt verkocht), de “het-is-hem-net-niet” webshop (ik denk te zien dat de ondernemer veel uit zijn webshop wil halen, maar de webshop mist hiervoor bijvoorbeeld de juiste techniek, is traag, niet volledig. Ik zoek me suf en mis ook de visuele aantrekkingskracht), de “ideale” webshop (deze is onder anderen lekker snel, werkt goed op al mijn apparaten, is gebruikersvriendelijk, en logisch ingericht). Spelen mijn persoonlijke voorkeuren bij deze beoordelingen een rol? Natuurlijk! Maar ik zou maar net jouw ideale klant zijn!

Wat nou als je als ondernemer tot deze laatste groep wilt behoren? Je wilt een webshop die goed gevonden en bekeken wordt, eventueel ook via de verschillende social media platformen, eentje die omzet genereert (converteert).

Hoe pak je dat aan?

Uitgangspunt is dus dat je al ondernemer bent en je onder andere de volgende zaken al geregeld hebt: 

  • je hebt gecontroleerd of het hebben van een bedrijf aan huis past in het bestemmingsplan, de gemeente hebt geïnformeerd dan wel je huisbaas (als je een woning huurt) om toestemming hebt gevraagd als je je onderneming vanuit huis voert.
  • je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. 
  • je hebt al een website en de domeinnaam heb je geregistreerd.
  • de hosting van je website is geregeld.
  • je bent in het bezit van het auteursrecht, je algemene voorwaarden zijn opgesteld en je hebt een document waarin je omschrijft hoe je omgaat met persoonsgegevens (AVG). Deze gegevens zijn inzichtelijk voor je bezoekers.
  • op je website heb je alle relevante informatie staan zoals btw- en KvK-nummer. 
  • je hebt je doelgroep goed in kaart gebracht, want verwachten dat je webshop succesvol wordt terwijl je je doelgroep (nog) niet goed in kaart hebt gebracht is niet realistisch. Het gaat je simpel gezegd niet veel opleveren, maar wel veel kosten (tijd).

Heb je nog niet alles geregeld?

Weet dat je een aantal van deze punten ook heel goed kunt uitbesteden bij partijen die hier hun werk van hebben gemaakt. Je betaalt hier dan wel voor, vaak in de vorm van een abonnement, maar je bent wel van een hoop extra werk af. Kun je deze tijd weer in iets anders steken!  

de ideale webshop op elk apparaat

Wat is de ideale webshop

Een webshop die converteert moet natuurlijk aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. 

  • Zo is het heel belangrijk een goede hostingpartij in armen te hebben genomen. Los van de beveiliging (je wilt écht niet gehackt worden), wil je dat je webshop constant bereikbaar is voor jouw publiek en niet te pas en te onpas hapert of uit de lucht verdwijnt vanwege storingen. Waar je ook jeuk van kunt krijgen is als de webshop traag is. Zowel je bestaande als nieuwe klanten haken af als ze te lang moeten wachten op het laden van bijvoorbeeld een plaatje. Ze gaan naar een ander! Ook voor je ranking is dit een hele slechte zet omdat Google je gaat “belonen” als je een snelle laadtijd hebt.
  • De juiste software voor je webshop is een van de belangrijkste punten. Hier valt of staat je webshop mee. Voordat je een keuze gaat maken, zet je eerst jouw doelen en wensen op een rij. Voor een succesvolle webshop moet deze software hierop goed aansluiten. Als je al een website hebt, is de kans zeer groot dat je al werkt met een dergelijke softwaretoepassing, oftewel een CMS (content management systeem). Twee voorbeelden van bekende systemen waar webshops op draaien, (en waar wij mee werken) zijn Woocommerce (een plug-in van het CMS WordPress) en Shopify. Je moet wel beschikken over enige technische kennis wil je er maximaal resultaat uit halen. 
  • Een webshop moet voldoen aan de juridische eisen, je moet je namelijk houden aan de wetten en regels voor online verkoop. Zo ben je verplicht om de naam, het adres, het telefoonnummer (of een andere manier om snel contact op te nemen) en e-mailadres van jouw onderneming te vermelden op de webshop. Ook moet daar je Kamer van Koophandel registratienummer en BTW-nummer vermelden (dit is sowieso verplicht bij de betaalprovider zoals mollie). Verder ben je verplicht om duidelijk de belangrijkste kenmerken en de prijs (incl. btw en andere belastingen) van je product te vermelden. Vergeet ook de levertijd en risico, de kosten van aflevering, de wijze van betaling, aflevering of uitvoering, de termijn voor aanvaarding aanbod, garantie, de mogelijkheid en wijze waarop de klant de koop kan ontbinden, privacy en voorwaarden, jouw algemene voorwaarden en de bedenktijd niet. Vergeet ook niet een bestelling duidelijk te bevestigen aan je klant. Zorg er voor dat je de hiervoor geldende regels kent en toepast!
  • Een beveiligde verbinding is een must. En Google houdt daar ook van.
  • Laat zien dat je een keurmerk hebt. Zo’n keurmerk laat zien dat jouw (potentiële) klanten bij jou veilig online kunnen shoppen. Een keurmerk is niet verplicht, maar je creëert er wel vertrouwen mee bij je klanten.
  • Een goed design en overzicht, daar worden je bezoekers blij van. Bezoekers zijn eerder geneigd om op een aantrekkelijk uitziende webshop, waar ze snel het artikel dat ze zoeken kunnen vinden, te blijven. Een onaantrekkelijke, chaotische webshop waarbij ze zich ook nog eens suf moeten zoeken naar het artikel dat ze zoeken geeft geen goede eerste indruk. Je bezoekers haken snel af en jouw concurrenten hangen de vlag uit. Dat is niet wat je wilt. Zorg voor rust en duidelijkheid!
  • Content is ook een hele belangrijke. Doe je dit goed, dan ben je in staat om de juiste emoties op te roepen bij je bezoekers. Ze ervaren punten van herkenning, ze zien dat jij ze begrijpt, dat jij de oplossing hebt. Goede beschrijvingen van de producten, goede foto’s, video’s, klantrecensies en al het overige dat met de producten te maken heeft. Allemaal ingrediënten waarmee jij je bezoekers kunt verleiden om op de bestelbutton (call-to-action) te klikken. 
de ideale webshop

O ja, klant erbij? Blijf in contact!

Zodra een klant eenmaal iets heeft gekocht in je webwinkel, ben je in het bezit van zijn of haar digitale gegevens. Voor jouw business is het altijd goed om deze persoon vervolgens weer benaderen met nieuwe (relevante) aanbiedingen over soortgelijke producten (of diensten). Let wel, dit is alleen toegestaan wanneer de betreffende klant je hiervoor expliciete toestemming heeft gegeven. 

Nadat de klant heeft aangegeven in de toekomst open te staan voor aanbiedingen van jouw kant, kun je hem of haar benaderen, mits aan de berichten duidelijk te zien is dat jouw bedrijf de afzender is. Daarnaast moet voor de ontvanger altijd direct duidelijk zijn hoe en bij wie hij zich voor jouw berichten kan afmelden.

Denk goed na

Er zijn webwinkels in verschillende soorten en maten. Belangrijk is dat je de shop hebt die bij je past. Weet dat je de keuze hebt om alles zelf te doen of een deel uit te besteden. Ook kun je alles uitbesteden aan een partij die hierin gespecialiseerd is.   

De conclusie is wel dat er genoeg is om over na te denken, zeker als je een webshop wilt die voor jou aan het werk gaat en omzet genereert. Alles hangt af van de doelen en wensen die je hebt en de tijd die je er zelf in kunt/wilt steken. 

Omdat je hoe dan ook aan een behoorlijk aantal vereisten moet voldoen, kan het handig zijn om een online specialist in de arm te nemen. Het is immers zijn vakgebied waardoor hij jou hierover goed kan adviseren en veel werk uit handen kan nemen.

Ben je benieuwd wat een goede webshop jou kan opleveren? Wij bespreken graag vrijblijvend de mogelijkheden met je.