E-mail marketing

Geschatte leestijd: 5 minuten

E-mailmarketing: Een onmisbaar kanaal om met je doelgroep in contact te komen én te blijven!

Als ambitieuze ondernemer wil je niets liever dan potentiële klanten aan je binden en in contact blijven met je reeds bestaande klanten. Je wilt dat dit goed, snel en regelmatig gebeurd. Op social media post je regelmatig berichten, maar je gevoel zegt dat er meer uit te halen is dan er nu in zit.

Social advertising is een prima middel om in de picture te komen en te blijven. Je bereikt hiermee een hele grote groep mensen. Combineer je jouw social media activiteiten met een goede e-mailmarketingstrategie, dan doet dit wonderen voor je bezoekersaantallen op je website, wat de verkoop van jouw product en/of dienst zeker ten goede komt!

Wil je je benadering directer en persoonlijker maken, dan is e-mailmarketing een krachtiger kanaal om met je (potentiële) doelgroep in contact te komen en te blijven. Bovendien is het jóuw kanaal, en niet die van bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn, waarbij je zelf de touwtjes in handen hebt!

De voordelen van e-mailmarketing op een rij

E-mailmarketing kent verschillende doelen. Zo is het een goed middel om personen naar je landingspagina te krijgen. Ook is dit het kanaal om informatie naar je klant te sturen. Dit kan de status van een bestelling zijn, maar ook de aankondiging van nieuwe producten en/of diensten. Een aantal belangrijke voordelen willen we je graag meegeven:

  • Het bereik is groot. Een groot deel van jouw verzonden e-mails komt ook daadwerkelijk aan in de in-box van de ontvanger. Zeker als je hiervoor een e-mailprogramma gebruikt zoals ActiveCampaign.
  • Je communiceert met een belangrijke doelgroep. Dit zijn namelijk de personen die al hebben laten zien dat ze meer informatie over jouw organisatie willen ontvangen. Ze hebben dit bijvoorbeeld gedaan door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, of ze hebben al eens eerder een product van je gekocht.
  • Je benadering is persoonlijker. Niet alleen door gebruik te maken van de voornaam van de ontvanger, maar ook door het versturen van persoonlijke aanbiedingen. Je weet namelijk waar naar je klant op zoek is. Iemand die zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief, geeft jou de toestemming (hierover verder meer) om hem direct te benaderen en hiermee krijg je dan ook de kans om een goede vertrouwensrelatie op te bouwen.
  • Meer binding met je klanten. Het wekt vertrouwen als je waardevolle informatie of tips met je klanten deelt. Daarnaast maak je jezelf, dus niet alleen je organisatie maar ook de persoon, zichtbaar. Dat maakt de relatie dan weer persoonlijker en ben je meer toegankelijk voor je klanten. Ze zullen eerder tot een aankoop overgaan omdat ze je kennen. Hoe fijn is dat!
  • Meer verkeer naar je website. Door aan de waardevolle informatie die je met je klant deelt, een call-to-action of een link toe te voegen die uitkomt op jouw website creëer je meer verkeer naar je website. De klant kan zo meer te weten komen over nieuwe ontwikkelingen of nog méér interessante aanbiedingen. Gevolg: nóg meer kansen op meer verkoop. En, ook erg fijn, Google vindt je leuk omdat je meer verkeer hebt op je website.
  • Resultaten zijn makkelijk te meten. Als je gebruik maakt van een e-mailprogramma, zoals wij hiervoor ActiveCampaign gebruiken, kun je heel eenvoudig de resultaten, van bijvoorbeeld die nieuwsbrief die je hebt verstuurd, meten. Hoeveel mensen hebben de nieuwsbrief geopend? Hoeveel mensen hebben er op de call-to-action en op welke links geklikt? Allemaal informatie waarmee je wat kunt. Denk aan het doorvoeren van wat aanpassingen in de volgende nieuwsbrief omdat je hebt gezien dat je klanten een bepaalde link links laten liggen. Meten is weten!
  • E-mailmarketing is goedkoop. Als je e-mailmarketing met andere vormen van marketing vergelijkt, is marketing per e-mail goedkoop. Met de juiste middelen verstuur je je waardevolle informatie in één keer naar een hele grote groep ontvangers, zonder dat je hiervoor erg diep in de buidel hoeft te tasten. En laten we er zeker niet aan voorbij gaan dat het een hoop papier bespaart (maatschappelijk verantwoord ondernemen)!
  • Jouw e-maillijst is van jou! Wij noemen het een waardevol bezit. Met een mailinglijst kun je jouw doelgroep altijd bereiken … een groep die heeft gezegd jouw e-mails graag te willen ontvangen. Dit soort e-mailadressen zijn goud waard, en hoe meer je ervan hebt, hoe groter de omzet!

Zijn er ook nadelen aan e-mailmarketing?

We kunnen je geruststellen! Er zijn véél meer voordelen dan nadelen, maar ze zijn er wel.

  • Zo mag je niet zomaar iedereen mailen. Is iemand een bestaande klant? Dan mag je deze mailen zolang het over soortgelijke producten en/of diensten gaat en hij eerder toestemming heeft gegeven. Is iemand geen klant? Dan mag je pas mailen als deze persoon toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van een e-mail. Zorg er voor dat je de hiervoor geldende regels kent en toepast!
  • Bedenk goed hoe vaak je e-mails verstuurt. Als je dit overdrijft, of niet langer relevante informatie stuurt, dan kan jouw e-mailmarketing als spam worden ervaren. Probeer dat maar eens recht te breien!

Als je klant aan het begin van je funnel staat en bijvoorbeeld een e-book heeft gedownload dan is het overigens goed om in de eerste fase elke dag een relevant bericht te sturen.

  • Waar je ook rekening mee moet houden is dat je het design van je e-mailbericht zodanig opstelt, dat het er op zowel een desktop, als op een smartphone en iPad goed uitziet. Grote kans dat je bericht anders niet wordt gelezen.

Tot slot

Het succes van e-mailmarketing word je niet zomaar in je schoot geworpen. Het is afhankelijk van jouw aanvliegroute. E-mailmarketing is namelijk meer dan het versturen van e-mails, het is een onderdeel van je marketingstrategie. Zorg er daarom ook voor dat je dit goed hebt ingericht.

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Heb je behoefte aan iemand die eens met je meekijkt? Of heb je gewoon liever dat wij voor je aan het werk gaan? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder!

“Waar hij/hem/zijn staat wordt ook zij/haar bedoeld”.