Stockfoto’s: Go or No Go
Geschatte leestijd: 0 minuten
We gebruiken ze allemaal, foto’s en andere afbeeldingen om ons verhaal kracht bij te zetten. Dat doet visuele content nou eenmaal. Maar waar kiezen we voor? Voor stockfoto’s die goedkoop, soms zelfs gratis zijn en een keus waar geen eind aan komt? Of voor foto’s en afbeeldingen die je door een fotograaf “op maat” laat maken? Een keuze die misschien makkelijk lijkt, maar waar je vooraf heel goed over moet nadenken. Het kan je verhaal, je website, je advertentie maken of breken. In deze blog leggen we je uit waarom stockfoto’s soms een Go or No go zijn.
Wat zijn stockfoto’s nou precies
Even beginnen bij het begin. Stockfoto’s zijn foto’s over populaire onderwerpen die door fotografen zijn gemaakt. Letterlijk is het “een foto op voorraad” die je mag gebruiken tegen een bepaalde vergoeding. Deze fotografen bieden de foto’s vervolgens aan stockfoto aanbieders (bijvoorbeeld Istock en Shutterstock) aan. De aanbieders bekijken en licentiëren (toestemming van de fotograaf om zijn afbeeldingen te gebruiken) vervolgens de foto’s voordat ze worden opgenomen in hun eigen collectie. Daarna kunnen ze gekocht worden via hun website.
Iedereen die het wil kan dus voor verschillende doeleinden, en vrijwel altijd tegen betaling, gebruik maken van die foto’s. Van te voren moet wel gecontroleerd worden waarvoor de foto’s wel of niet gebruikt mogen worden. Dit hangt af van het soort licentie die er op de foto zit.
De voordelen van stockfoto’s
Het gebruik van stockfoto’s heeft veel voordelen voor gebruikers:
- Een keuze waar geen eind aan komt;
- Je hebt ze snel in je bezit;
- Meestal een goede resolutie. De betaalde varianten zijn vrijwel altijd in verschillende hoge resoluties te downloaden;
- Ze zien er professioneel uit;
- Gratis beschikbaar en soms tegen een kleine betaling (je moet er wel rekening mee houden dat gratis stockfoto’s van mindere kwaliteit zijn ten opzichte van betaalde stockfoto’s).
De nadelen van stockfoto’s
Nadelen zijn er ook. Het verdient de aandacht om eens goed na te denken of je de nadelen voor lief neemt.
- Er is geen sprake van exclusiviteit;
- Veel stockfoto’s zijn niet origineel;
- Ze zijn niet onderscheidend;
- Je krijgt nooit het perfecte beeld;
- Klakkeloos stockfoto’s gebruiken is slecht voor je conversie;
- Je hebt te maken met de licenties.
Wanneer je stockfoto’s omarmt
Het wel of niet gebruiken van stockfoto’s hangt af van verschillende factoren. Zo heeft bijvoorbeeld niet iedereen de financiële middelen om een fotogaaf een perfect plaatje te laten schieten. Maar naast de financiën, is er ook nog altijd iets als tijd. Wat nou als je de tijd niet hebt om een fotograaf in te schakelen. Als je snel moet handelen, dan ben je blij dat er stockfoto’s zijn die je direct kunt downloaden en voor je opdracht kunt gebruiken. Wat de reden ook is, als je besluit om stockfoto’s te gaan gebruiken, ga dan niet overenthousiast ergens op het internet een leuk plaatje vandaan halen!
- Koop een stockfoto altijd via een stockfoto aanbieder en altijd met de juiste licentie;
- Neem de tijd om te shoppen, het aanbod is groot en denk dus niet dat de interessantste foto’s op de eerste pagina’s staan;
- Zorg ervoor dat de stockfoto je verhaal écht ondersteunt;
- Kies de juiste afmeting. Is een foto met een bepaald formaat bijvoorbeeld geschikt voor op jouw website? Ga er dan niet automatisch vanuit dat je hem ook voor je blog kunt gebruiken;
- Overbodig misschien, maar kies ook voor een scherpe foto;
- Heb je tijd? Doe dan wat onderzoek bij je concurrenten. Kom je een foto vaak tegen? Juist, dan neem jij hem niet.
Blogs, nieuwsbrieven … We weten het allemaal, foto’s zeggen meer dan woorden. Voor onder andere deze twee kun je prima stockfoto’s gebruiken, maar blijf kritisch. Wat wil je zeggen, wat wil je bereiken, hoe wil je dat men gaat reageren, wat hangt ervan af. Allemaal vragen waarbij eigenlijk het antwoord bepaalt of een stockfoto of een foto gemaakt door een fotograaf optimaal gaat bijdragen aan jouw doel!
En zelf foto’s maken dan?
Natuurlijk kun je ook zelf foto’s maken. Pak je smartphone of je fotocamera en hup, daar gaan we. Binnen no time heb je een hele collectie op de plank liggen. Maar zijn ze kwalitatief echt goed? Goede foto’s maken is echt niet zo simpel als je denkt. Ja, voor foto’s op facebook hoef je je wat minder druk te maken. Maar korrelige foto’s op je website is niet oké. Je moet ze bijna altijd bewerken om ze geschikt te maken voor je website. Vertellen ze je verhaal? Passen ze bij je huisstijl? Geeft de foto de emotie die je je bezoekers wilt meegeven als ze je website bezoeken? Als je goed bent in het maken van foto’s, goed overweg kunt met de apparatuur en je hebt tijd, dan kan het een prima oplossing zijn.
Wat wij vinden?
Als je het goed wilt doen, dan schakel je een fotograaf in. Eentje die verstand heeft van beeldconcept en visuele communicatie.
Wij hebben het geluk om te kunnen samenwerken met een fotograaf. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Doordat wij al heel wat jaren met haar samenwerken, kent deze fotograaf ons bedrijf ook goed en weet ze met een half woord waar wij behoefte aan hebben en wat wij verwachten. Het gebruik van eigen beeldmateriaal heeft onze voorkeur omdat het exclusiever en persoonlijker is, en het geeft een professionele uitstraling. Het ondersteunt het verhaal dat wij of onze klanten willen vertellen. De afbeelding zegt vaak al zo veel, dat soms minder tekst nodig is om het verhaal te vertellen. Goede visuele communicatie verdient zichzelf terug!
En ja, ook wij gebruiken stockfoto’s. Maar de groter de belangen van ons doel, de sneller de keuze voor het gebruik van eigen beeldmateriaal is gemaakt.