22616
post-template-default,single,single-post,postid-22616,single-format-standard,cookies-not-set,stockholm-core-1.1,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive
ActiveCampaign

Wat is een sales funnel

Sales funnel of funnel kom je tegenwoordig overal tegen. En wij krijgen vaak de vraag wat dat dan precies is. Tijd voor een korte uitleg.

Als je het letterlijk vertaalt dan is de betekenis van funnel een ‘trechter’. Gewoon zo’n ding wat je kent om bijvoorbeeld olie bij te vullen als je motoroliepeil te laag is. De trechter loopt van breed naar smal.

In de wondere wereld van online marketing kun je dit zien als de weg die een mogelijke klant bewandelt vanaf het moment dat hij of zij met jouw bedrijf in aanraking komt tot het moment dat hij of zij daadwerkelijk klant wordt. Wij noemen dat zelf vaak de ‘klantreis’.

 

In elke fase van de trechter (funnel) komen mensen op elk moment binnen. Denk aan een bezoek aan je website, een online advertentie, een e-mail die je stuurt, downloaden van een ebook etcera. Je begrijpt zo vast wel wat we bedoelen. Ze hebben daarbij relevante, tijdige inhoud nodig om ze betrokken te houden – anders mis je kansen en loop je het risico dat ze je gaan vergeten.

Je kunt meerdere geautomatiseerde e-mailworkflows hebben in elke fase, met een relevante inhoud die is ontworpen om ze naar de volgende fase te brengen.

 

In de ‘klantreis’ gaan wij uit van 5 fasen:

1 Bewustzijn

deze fase is voor gloednieuwe prospects die niet veel (of niets) weten over jouw bedrijf. Mensen in deze fase zijn mogelijk afkomstig van een webinar, live evenement of het downloaden van een ebook.

2 Overweging

in deze fase denken potentiële klanten actief na over een aankoop.

3 Beslissing

is je potentiele klant op dit punt aangekomen dan besluit hij om wel of niet te kopen. Degenen die dat niet doen, kunnen via een andere geautomatiseerde flow alsnog overgaan tot aankoop

4 Groei

het doel van elke klant is om verdere adoptie en herhaalde aankopen te stimuleren. Deze fase biedt die kansen.

5 Belangenbehartiging

zodra jouw klant heeft getoond dat hij terug blijft komen, is het tijd om loyaliteit te creëren. Deze klanten worden ‘ambassasdeurs’ en vormen een heel nieuw kanaal voor leadgeneratie door mond-tot-mondreclame en verwijzingen.

 

Voor elke fase bepaal je doelen (en daarmee specifieke automatiseringen) waarmee mensen van de ene fase naar de volgende kunnen worden verplaatst.

 

ActiveCampaign is bij uitstek geschikt voor geautomatiseerde workflows. Wil jij hier ook mee aan de slag of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op en wij vertellen je graag meer ActiveCampaign en hoe jij de oplossing kunt gebruiken.

Geen reacties

Reageren